اخبار کنسول, بلاگ

بررسی هدست واقعیت مجازی PlayStation VR

پلی استیشن وی‌آر دریچه‌ی ورود سونی و برند پلی استیشن به دنیای واقعیت مجازی بود که

سرانجام میسر شد. هدست‌های PlayStation VR در حقیقت ارزان‌ترین نمونه در میان سه بازیگر بزرگ عرصه‌ی واقعیت مجازی یعنی Oculus Rift و HTC Vive به شمار می‌رود. البته برای لذت بردن حداکثری از واقعیت مجازی فراهم‌شده توسط این پلتفرم لازم است که یک دوربین PlayStation Camera و دسته‌های Move را که جداگانه قابل خرید هستند، تهیه نمایید. البته حتی با خرید تمامی این اکسسوری‌ها هم قیمت تمام‌شده PlayStation VR ارزان‌تر از دو رقیب مستقیمش است. همچنین این پلتفرم واقعیت مجازی، تنها گزینه‌ی موجود برای گیمرهای کنسول پلی استیشن ۴ به شمار می‌رود.

 

نکات مثبت:

  • بازی‌های فوق‌العاده‌ی موجود
  • نصب آسان
  • لذت بالای تماشای فیلم
  • راحتی استفاده حتی با عینک
  • ارزش فوق‌العاده بالا در برابر قیمت در مقایسه با Rift و Vive

 

نکات منفی:

  • نیاز به جداسازی کامل از برق برای خاموش شدن
  • کمبود پورت‌های USB
  • بیش از حد سنگین بودن PlayStation Camera

 

اگر تجربه‌ی استفاده از دیگر هدست‌های واقعیت مجازی را داشته باشید، متوجه خواهید شد که این هدست‌ها، هرگز وسایل خوش‌دست و سبک‌وزنی نیستند. مدل‌های اولیه‌ی هدست‌های Vive یا Rift به تلویزیون‌های کوچکی شباهت داشتند که بر روی سر کاربران سوار شده و تصویر ترسناکی را از بیرون ایجاد می‌کردند! با این وجود، PlayStation VR همانند یک دستگاه است که از آینده آمده و کاربران با اشتیاق و علاقه آن را بر روی سر خود قرار می‌دهند. طراحی این محصول فوق‌العاده شیک و جذاب بوده و به شدت زیباتر از رقبایش احساس می‌شود.

علاوه بر این، در شرایطی که وایو و ریفت هر دو برای محکم کردن هدست روی سر از نوارهای چسبی استفاده می‌کنند، PlayStation VR این کار را به صورت تماماً خودکار و با فشردن تنها یک کلید انجام می‌دهد. حتی در صورتی که پس از چفت شدن محصول روی سر، همچنان لقی احساس شود، به کمک یک لغزنده می‌توانید به بهترین نحور ممکن آن را روی سر خود محکم کنید. همچنین از آن‌جا که مهندسی فوق‌العاده‌ی سونی باعث شده است وزن هدست به طور یکنواخت روی سر و پیشانی شما پخش شود، هرگز با پوشیدن آن احساس خستگی و یا سنگین نخواهیدکرد. در ضمن، بر خلاف دو رقیب دیگر، استفاده از این هدست برای افراد عینکی نیز مشکل چندانی به وجود نخواهدآورد.

 

 

روی کاغذ، PlayStation VR با صفحه‌نمایش ۵٫۷ اینچی OLED و رزولوشن ۱۰۸۰p خود، کمترین کیفیت تصویر را در میان رقبایش که هر دو رزولوشن ۲,۱۶۰ x 1,200 را برای هری چشم ارائه می‌دهند، داراست. با این‌حال، بدون اطلاع از مشخصات سحت‌افزاری هر سه پلتفرم و با قرار دادن هر سه‌ی آن‌ها در کنار هم، بعید است که متوجه تفاوت چندانی میان آن‌ها شوید. البته در پاره‌ای اوقات، این پایین‌تر بودن رزولوشن مشخص‌تر بوده و خود را به شکل اختلالاتی در نمایش تصاویر واقعیت مجازی نشان می‌دهد، اما احتمال رخ دادن چنین شرایطی بسیار کم می‌باشد.

با کنار گذاشتن این مورد، کیفیت تصاویر تمامی بازی‌های PlayStation VR عالی ارزیابی شده و رنگ‌های نمایش‌داده‌شده بسیار واقعی و غنی به نظر می‌رسند. با این وجود، شاید ضعف گرافیکی این پلتفرم در مقایسه با رقبایش بیشتر در نمایش جزئیات در فاصله‌های دور باشد که جزئیات آن‌ها به خوبی نمایش داده نمی‌شوند. به عنوان مثال، اگر بازی Battlezone را در نظر بگیرید، تانک‌هایی که در فاصله‌ی دوری از شمار قرار گرفته‌اند، تنها به صورت شبح‌هایی رنگی دیده می‌شوند که چندان مطلوب نیست.

با این وجود، قابلیتی که PlayStation VR را از ریفت یا اچ‌تی‌سی وایو جدا می‌کند، قابلیت رندر بازی‌ها در نرخ ۱۲۰ هرتز علاوه بر ۹۰ هرتز است که باعث تجربه‌ی به مراتب روان‌تر و راحت‌تری برای کاربر می‌شود. بدین ترتیب احتمال سردرد یا تهوع‌های ناشی از حرکت‌های ناگهانی که جزو عوارض انکارناپذیر تجربه‌ی واقعیت مجازی به‌شمار می‌رود، در پلی‌استین وی‌آر به حداقل رسیده و گیمرها بیشتر از هر زمان دیگری حس راحتی خواهند داشت.

به کمک PlayStation VR همچنین امکان تجربه‌ی بازی‌های معمولی پلی استیشن ۴ به صورت واقعیت مجازی نیز وجود خواهد داشت. این پلتفرم سه مد تصویری کوچک (۱۱۷ اینچی)، متوسط (۱۶۳ اینچی) و بزرگ (۲۲۶ اینچی) را برای نمایش تصاویر در نظر می‌گیرد که همگی بسیار لذت‌بخش بوده و لذت بازی کردن را دوچندان می‌کنند.

 

 

 

Playstation VRرا می‌توان یکی از بهترین هدست‌های واقعیت مجازی دنیا دانست که هم قیمت مناسبی داشته و هم جزئیات را به‌خوبی نمایش می‌دهد. این هدست فوق‌العاده راحت و سبک بوده وبازی‌هایی که هم اینک برای آن عرضه‌ شده‌اند، تعدادی از بهترین‌های این نسل به‌شمار می‌روند. علاوه بر این، استفاده از این هدست‌ها حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل کرده و فضای چندانی را نیز از وی طلب نمی‌کند.در مقایسه با هدست Oculus Rift، پلی استیشن وی‌آر یک برنده‌ی واقعیست که تجربه‌ی واقعیت مجازی بسیار بهتری را با قیمتی پایین‌تر در اختیار گیمر قرار می‌دهد. اما در مقایسه با VIVE، اگرچه کیفیت و جزئیات تصاویر خروجی پلی استیشن وی‌آر در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد، اما در عوض نیازی به نصب حسگرهای مختلف در گوشه‌گوشه‌ی منزل نخواهد بود.

اگر برخی از ایرادات جزیی طراحی نظیر همواره روشن بودن چراغ Power و عئم حضور تعداد کافی پورت‌های یو‌اس‌بی برایتان مشکلی ایجاد نمی‌کنند، مطمئن باشید که با یک ابزار تکنولوژیک فوق‌العاده آینده‌نگرانه سروکار دارید که تا ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها شما را سرگرم خواهدکرد.

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *